Ilmu ini ku pelajari dari sesi Mentorship bersama Team Fames (link), dikendalikan oleh Tuan Faris dan Aqif.
Untuk penggiat pemasaran digital berpengalaman, ini mungkin asas saja (tapi penting) untuk mereka.
Tapi untuk aku, bisnesman yang menjalankan kempen pengiklanannya sendiri, ini adalah emas.
Kita akan memahami berapa ramai yang tengok (iklan), klik (keluar ataupun masuk laman web), dan yang mendaftar.
Sebelum ini aku hanya melihat CPL (Cost Per Lead) sahaja, iaitu iklan mana yang paling rendah harganya, TANPA memahami apa yang membuatkan ia berkesan.
Jadi saya ingin berkongsi dengan pembaca sekalian ; selain sekadar berniat baik, ini adalah cara saya menulis nota, dan tempat rujukan di masa depan.
Ayuh kita.
Susunan Horizontal
Susunan ini dilakukan dalam FB Ads Busines Manager, menandakan bagaimana ia seperti corong (funnel) prospek, yang masuk dari sebelah kiri, bergerak ke kanan.
[Gambar ]
① Delivery
Ini untuk memastikan status iklan, seperti ;
- Active (iklan beroperasi), atau
- Off (iklan TIDAK beroperasi).
Lain-lain status seperti ;
- learning (iklan masih ‘belajar’ mencari prospek), atau
- Learning Limited (iklan belajar dengan terhad),
menandakan iklan masih beroperasi, cuma tidak lancar sepenuhnya.
2 – Budget
Ini merupakan bajet harian, supaya kita sedar perbelanjaan iklan kita.
HARIAN, bukan bulanan.
3 – Impressions
Bilangan mata yang melihat iklan yang dipaparkan pada sesuatu tempoh tertentu.
4 – CPM : Cost Per 1,000 Impressions
Berdasarkan bilangan impressions (mata yang melihat) di atas. Setiap iklan mempunyai CPM yang berbeza, mengikut perspektif dan keunikkan iklan tersebut, dan persaingan dengan pengiklanan lain.
CPM ini boleh diandaikan seperti papan iklan (billboard) yang dipaparkan di lebuhraya ; semestinya ada beza dengan iklan di pekan simpang bandar kecil.
Katakan CPM Iklan A = RM 10, dan CPM iklan B pula adalah RM 18. Ini bermaksud iklan A punyai persaingan yang lebih rendah (bandar kecil) berbanding iklan B (lebuhraya).
Rendah persaingan = iklon lebih murah = lebih kos efektif !
5 – CTR (all) : Click-Thru Rate
Ini bermaksud sebarang klik berlaku dalam iklan tersebut ; tak kiralah sama ada suka (like), komen, kongsi (share), klik ke laman web, klik keluar dan sebagainya.
Asalkan ada respon klik.
Katakan CTR adalah 1.5%, dan jumlah orang lihat (impression) adalah 5,000 orang ; ini bermakna ada 75 klik berlaku (1.5% × 5,000).
6 – Outbound Click
Daripada sebarang klik (CTR di atas) ; outbound Click adalah klik yang membawa keluar daripada iklan, (dengan anggapan) ia membawa ke laman web kita.
Ringkasnya – outbound click => klik ke laman web destinasi
Facebook kini tidak boleh mengagak dengan tepat (setelah isu privasi Apple pada kemaskini iOS 15), adakah klik ini benar-benar ke laman web destinasi. Kerana boleh jadi juga ia ke tempat lain.
Kerana itu jangan letak link lain (dalam iklan), selain laman web destinasi.
7 – Outbound CTR
Kini mengenai klik keluar (di atas) per dengan mata yang melihat (impressions).
Contoh : 5,000 orang nampak, 150 orang klik ke luar (laman web destinasi)
Jadi Outbound CTR adalah 3% (150/5000 x 100).
8 – Cost Per Outbound Click
Ini mengenai kos (purata) klik ke laman web kita.
Sebagai contoh, katakan kos per 1000 mata melihat (CPM ) adalah RM50.
Dalam 1000 mata ini, 7 klik ke laman web. Jadi kos purata per klik adalah RM50/7 = RM 7 per klik.
9 – Conversion Rate (leads)
Daripada contoh di atas, katakan 7 klik ke laman web kita, hanya 1 saja yang mengisi borang pendaftaran (atau melakukan pembelian).
6 selebihnya tadi, tak menunjukkan minat, dan terus keluar saja dari laman web tersebut.
Jadi berapa harga kos mendapatkan pendaftar/pembeli tadi ?
1 klik RM 7 kan.
Harus dapatkan 7 ketika baru 1 pendaftar/pembeli.
RM 7 × 7 klik = RM 49
Inilah dipanggil Cost Per Lead (CPL)
9 – CPL (Cost Per Lead)
Biarpun anda tidak faham sepenuhnya metriks di atas, yang penting anda harus memahami CPL ini.
CPL adalah metriks utama untuk saya lihat terlebih dahulu, walaupun pengiraannya yang terakhir sekali.
Ia merupakan kos purata anda mendapatkan seorang pendaftar/pembeli yang dipanggil ‘lead’.
Semestinya, CPL rendah adalah paling baik, tapi yang lebih penting adalah memilih prospek yang lebih tepat.
Tidak guna jika CPL rendah, tapi tidak berkualiti. Ini adalah di luar topik kita ini, boleh dibincangkan pada artikel lain.
Asalkan CPL masih dalam lingkungan selamat, teruskan pengiklanan.
Contoh Pengiraan
1 – CTR : Adakah Iklan Ini Menarik ?
Katakan CPM (kos 1000 orang melihat iklan) = RM 10
Dalam 1000 itu : 20 klik
20/1000 : 2 %
Ini dipanggil CTR (all)
2 – Outbound Click : Adakah Iklan Ini Relevan ?
Dalam 20 itu, hanya 10 klik ke laman web destinasi.
10/1000 : 1 %
Ini dipanggil Outbound CTR
10 klik ini dipanggil Outbound Click
3 – Conversion Rate (leads) – Berapa Ramai Daftar / Beli Selepas Klik ?
Daripada contoh di atas, katakan dalam 10 klik, dapat 2 prospek mendaftar.
Jadi CV adalah 2/10 = 20%
4 – CPL : Berapakah kos mendapatkan SEORANG prospek ini?
Senang cerita, CPM anda adalah RM10 (rujuk 1). Dengan pelaburan ini, anda dapat 2 pendaftar (rujuk 3).
Jadi CPL anda hanya RM10/2 = RM5 seorang.
Harap anda boleh faham. Usah khuatir, ini semua ada terpampang dalam sistem dashboard FB Ads, jadi hanya perlu rujuk di sana saja.
Yang penting anda faham bagaimana asas pengiraannya.
Sepertimana dinyatakan di atas, CPL adalah OMTM sebenar!
p/s : OMTM bermaksud One Metric That Matter (metrik terpenting)
Ini baru peringkat pertama
Buat makluman, ini hanyalah proses menangkap prospek. Ada banyak lagi proses di belakang tabir ; proses klosing (mereka yang mendaftar), berapa kerap atau setianya mereka membeli , dan berapa nilai yang mereka beli .
Lihat : 5 Tombol Bisnes